Ilford XP2 Super 400

- o alternativă atractivă în filmul alb-negru, de ambasadorul Bjørn Joachimsen

De câte filme alb-negru diferite are nevoie lumea? În realitate, multe dintre produse sunt foarte asemănătoare - sau chiar identice (datorită așa-numitului "rebranding"). Ilford XP2 Super 400 este un tip de film care este singurul (rămas) din clasa sa. Acest lucru se datorează faptului că este un film alb-negru care se bazează de fapt pe tehnologia color. Un film color care este complet daltonist - și, prin urmare, un film alb-negru. Dacă acest lucru pare confuz, permiteți-mi să clarific un pic.

Ilford XP2 Super 400 funcționează bine pentru fotografia de stradă datorită ISO-ului său ridicat. Această imagine din Stefansplatz din Viena a fost realizată cu o cameră Bronica SQ-Ai și XP2 Super în format 120. ©Bjørn Joachimsen.

Ilford XP2 Super 400 este o dezvoltare ulterioară a modelului XP1, care a fost lansat la începutul anilor 1980. Acesta este un film care este developat în substanțe chimice color - cunoscutul și larg răspânditul procedeu C41, care este astăzi procedeul color dominant al filmului negativ în toate părțile lumii. Acesta este tocmai punctul forte al XP2 Super 400. Deoarece folosește procesul C41, poate fi developat în toate laboratoarele foto normale, de asemenea cu developare orară. Astfel, developarea este atât disponibilă, cât și accesibilă și poate fi realizată rapid.

Fotografie de noapte cu Ilford XP2 Super la Stefansdom din Viena. Această imagine a fost realizată cu o cameră Bronica SQ-Ai de format mediu și un teleobiectiv Zenzanon PS de 180 mm. A trebuit să folosesc un trepied pentru această imagine, dar atunci când lucrez cu camere SLR de 35 mm și obiective de 1.1.4/50 mm, pot lucra adesea cu mâna liberă cu XP2 Super 400 pe timp de noapte. ©Bjørn Joachimsen

Filmul se distinge prin caracteristici foarte bune ale imaginii. Are o claritate foarte mare și o granulație excepțional de fină. Deși compoziția chimică și developarea sunt complet diferite, proprietățile imaginii sunt comparabile cu Ilford Delta 400 (care este dezvoltat în chimia standard alb-negru).

Filmul Ilford XP2 Super 400 redă foarte bine cerul albastru atunci când este folosit cu un filtru portocaliu. Această imagine a fost realizată cu o cameră Bronica SQ-Ai de format mediu și un obiectiv Zenzanon PS 1:4/40 mm. ©Bjørn Joachimsen.

Am folosit Ilford XP2 Super 400 pe scară largă timp de mai mulți ani, cu camere de format mediu și de format mic. Filmul oferă calitate de fiecare dată și, datorită sensibilității ridicate a ISO 400, are o gamă foarte largă de aplicații. Contrastul este moderat, ceea ce îl face foarte potrivit pentru scanare. Practic, scanarea este cel mai atractiv mijloc de reproducere pentru acest film. Are un avantaj semnificativ atunci când vine vorba de scanare în comparație cu filmul alb-negru tradițional. Multe scanere de film au o așa-numită funcție de "îndepărtare a prafului/zgârieturilor în infraroșu". Aceasta înseamnă că scanerul detectează neregulile de pe suprafața filmului și că software-ul scanerului "retușează" automat acest lucru. Din păcate, această tehnologie nu funcționează la scanarea filmelor alb-negru "reale", deoarece apare o interferență cu argintul imaginii. Aici intervine avantajul lui XP2 Super 400. Negativele finite nu sunt formate din argintul imaginii, ci din pigmenți de culoare neutră. Acest lucru înseamnă că în procesul de scanare se poate folosi îndepărtarea prafului în infraroșu. Rezultatul este reprezentat de fișiere de imagine scanate care nu necesită retușuri manuale în post-procesare.

Leopoldstadt, Viena. Mamiya 6MF, obiectiv Sekor 1:3.5/75mm cu Ilford XP2 Super 400. ©Bjørn Joachimsen.

Deoarece medalia are întotdeauna o față inversă, este oportun să menționăm și dezavantajele XP2 Super 400 în comparație cu filmul alb-negru tradițional. Dezavantajul cel mai evident este că nu puteți influența scala tonală și contrastul negativului prin alegerea diferitelor tipuri de revelatori și diluții, sau prin creșterea sau reducerea developării. O caracteristică unică a tehnologiei tradiționale alb-negru este aceea că puteți ajusta diverși parametri, cum ar fi expunerea, developatorul, timpul de developare, diluția, agitația etc. pentru a obține negative cu exact proprietățile pe care le doriți. Acest lucru este deosebit de util dacă doriți să măriți imaginile într-o cameră obscură. Veți obține cu siguranță rezultate bune cu XP2 Super 400 atunci când măriți în camera obscură, mai ales dacă folosiți excelentele hârtii Ilford Multigrade. Cu toate acestea, entuziaștii camerelor obscure nu sunt probabil publicul țintă principal pentru acest film. Este mai potrivit pentru fotografii analogici care nu se developează singuri și care nu văd necesitatea de a utiliza procesul de developare pentru a produce anumite caracteristici tonale ale negativului finit. Dacă doriți să îl presați, funcționează, de asemenea, foarte bine, numai că nu uitați să anunțați laboratorul la ce ISO a fost luminometrul atunci când ați expus filmul, astfel încât să primească timpul de developare corect. Nu va avea niciun rost să trageți filmul, adică să-l expuneți la un ISO mai mic și să reduceți dezvoltarea în consecință. Dacă doriți să faceți acest lucru, de exemplu, Ilford Delta 400 va fi o alternativă mai bună. Cu toate acestea, puteți coborî ISO la 200 și să faceți developarea normală a filmului. (Scurtarea timpului de developare în procesul C41 ar putea da cu ușurință un rezultat inconsecvent și o dezvoltare neuniformă). Filmul va fi ușor supraexpus, ceea ce va oferi mai multe detalii în zonele cele mai întunecate. Cu toate acestea, luminile luminoase nu vor fi arse. Nu se recomandă să setați ISO mai mic de 200 cu XP2 Super 400.

©Bjørn Joachimsen.

Dacă doriți să vă concentrați mai mult pe fotografie decât pe munca în camera obscură, XP2 Super 400 este o opțiune foarte bună, care oferă negative clare și cu granulație fină, cu un desen bun de la cel mai întunecat la cel mai deschis subiect.

Ați folosit Ilford XP2 Super 400? Nu ezitați să vă împărtășiți experiențele într-un comentariu mai jos.

Fotografiile prezentate în acest articol au fost realizate la Viena cu Mamiya 6MF și Bronica SQ-Ai încărcate cu Ilford XP2 Super 400.

Aflați mai multe despre ambasadorul nostru Bjørn Joachimsen aici.