8 dintre cele mai bune sfaturi pentru fotografia montană

Fotografierea în munți poate prezenta provocări neașteptate pe care poate ați uitat să le luați în considerare. Ar putea fi orice, de la uitarea de a împacheta un sandviș în plus până la uitarea de a analiza poziția soarelui. Mai jos este o listă cu cele mai importante opt sfaturi pentru o ieșire foto reușită în munți.

Fotografie: Pontus Stigberg

Pontus Stigberg este un fotograf profesionist de natură și portret din Suedia, dar care trăiește acum printre fiordurile norvegiene. 

La vârsta de 18 ani, a decis să își urmeze visul de a deveni fotograf profesionist de natură și regizor de film și a cumpărat o casă în Åndalsnes, pe coasta de vest a Norvegiei. Cu pereți muntoși verticali peste tot și fiorduri magice, a știut că a aterizat într-un paradis al fotografilor, unde își trăiește acum visul. El se străduiește să spună povești semnificative și să arate perspective unice prin imaginile și aventurile sale. 

Ceea ce a început ca o pasiune a devenit, de-a lungul anilor, o profesie care i-a schimbat viața. A început să facă fotografii cu vechiul aparat foto al bunicului său când avea 14 ani și a devenit obsedat de fotografie. De atunci, a făcut peste un milion de fotografii. 

În acest articol, Pontus ne împărtășește cele mai importante 8 sfaturi despre cum să reușim în fotografia montană. 

 

1. Alegeți o distanță focală care să facă dreptate munților

Ce obiectiv puneți în geantă mai întâi atunci când plecați la munte? 16-35? Vă rog să reevaluați. Cel mai important obiectiv este zoom-ul normal. Un 24-70 mm standard pentru full frame sau unul similar pentru APS-C și MFT este, de obicei, cea mai înțeleaptă alegere. 

O greșeală incredibil de frecventă atunci când fotografiezi în munți este să încerci să obții cât mai mult din peisajul impresionant în fiecare fotografie. Apoi, când vă așezați să editați excursia, vă întrebați de ce toți munții par atât de plați și de mici. Motivul este distanța focală. Cu cât distanța focală este mai mare = cu atât mai mari sunt munții. Prin fotografierea în jurul valorii de 35-50mm, munții vor fi mai comprimați și vor deveni mai falnici. 

Noi, oamenii, percepem lumea în același mod ca un obiectiv de 35-50 mm. Pe baza acestui fapt, putem crede că tot ceea ce se află sub aceste distanțe focale va fi mai plat decât am perceput noi. În același timp, imaginile realizate deasupra acestor distanțe focale obțin munți și mai comprimați și îi fac să pară și mai puternici. 

Nikon D800E, Tamron 24-70mm F/2.8 G2 @38mm, 1/500 sec, ISO 100, F/4, Courmayeur, Italy

2. Țineți cont de faptul că soarele și luna pot ajunge în spatele munților, analizați cu atenție situația de iluminare! 

Pentru a obține cele mai bune fotografii, este esențial să aveți o idee bună despre cum se vor mișca soarele și luna. De mai multe ori am încărcat și am mers departe pentru a fotografia apusul într-o locație uimitoare, doar pentru a realiza că soarele a dispărut în spatele unui alt munte cu mult înainte de apus. În unele văi și locații, soarele va dispărea la începutul după-amiezii, în timp ce apusul poate fi chiar înainte de miezul nopții în valea de alături. 

Dacă vă aflați în continuare într-o situație în care munții din spatele dumneavoastră sunt la umbră, iar acolo unde vă aflați este soare, nu disperați. Munții cu soare pe ei sunt puternici și acaparează imaginea, în timp ce munții cu umbră lasă posibilitatea de a avea și un subiect în imagine, deoarece evidențiază subiectul. Munții umbriți acționează apoi ca un fundal perfect și primitor. 

Principalul meu sfat pentru a face față acestei situații este să fiu atent la vreme și să mă gândesc la modul în care soarele se va mișca pe parcursul zilei. De asemenea, investiți în aplicația PhotoPills, care este la fel de scumpă ca un BigMac, dar mult mai utilă. Aceasta vă permite să vedeți cum se vor mișca soarele, luna și cerul înstelat în peisaj. 

Nikon Z7, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @200mm, 1,6 sec, ISO 320, F/5.6. Molde, Norway

3. Includeți persoane și activități pentru perspectivă 

Adesea, o activitate umană în peisajul frumos poate fi o modalitate excelentă de a ridica imaginea de la bună la excelentă. Într-un peisaj înzăpezit, un schior poate da viață imaginii și o poate face interesantă într-un mod cu totul diferit de cel în care o poate face câmpul de zăpadă în sine. Sau aveți un prieten cu un rucsac în drumeție pe câmpul cu iarbă de sub munte? Veți obține o fotografie în aer liber cu un fundal perfect. 

Cereți-i prietenului dvs. să nu stea doar în peisaj, ci să facă ceva cu rucsacul și cu hainele potrivite pentru activitate. Este foarte frecvent să vezi fotografii în care oamenii stau pur și simplu în picioare și privesc peisajul. De multe ori mi se pare atât plictisitor, cât și previzibil să mă uit la astfel de poze după doar câteva minute pe Instagram. Este mult mai dinamic cu un alergător, un drumeț sau un fotograf în natură. Experimentați cu ceea ce funcționează. Dacă însoțitorul dvs. nu își face treaba, îl puteți elimina oricând cu o ștampilă de clonare când ajungeți acasă. 

În fotografia de mai sus, am plasat excursioniștii în partea de jos a imaginii și am făcut zoom out pentru a sublinia peisajul puternic. Cu cât sunt mai apropiați, cu atât mai mult devine o imagine a activității în loc de o imagine a naturii puternice. Aș fi fost mulțumit de această imagine și fără excursioniști, dar cred că este mult îmbunătățită prin introducerea unui subiect natural în frumoșii munți. 

Nikon D800E, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @125mm, 1/640 sec, ISO 100, F/5.6. Chamonix, France

4. Rămâneți în siguranță și faceți alegeri înțelepte acolo 

A face alegeri înțelepte în aer liber și a rămâne în siguranță este cu siguranță cel mai important și cel mai bun sfat al meu. Nu contează dacă ai obținut cea mai bună fotografie din lume dacă nu ai ajuns acasă. Atunci nu vei avea ocazia să obții toate like-urile fotografiei pe Instagram! 

Lăsând glumele la o parte, un peisaj montan este sinonim cu un peisaj mai periculos. Trebuie să fiți pregătiți pentru diferite condiții meteo și evenimente și să aveți respect pentru teren. Așadar, aduceți echipamentul de siguranță corespunzător. Cel puțin, aduceți întotdeauna un pulover subțire suplimentar și un hanorac. De asemenea, aduceți ceva de mâncare, ceva care să fie gustos și să conțină multă energie. Pentru că, dacă răciți și aveți un drum lung până acasă, principalul lucru nu este "sănătatea", ci faptul că sunteți în stare să vă întoarceți acasă în formă bună. 

Fiți conștienți de zona în care intrați, verificați dacă există semne de traseu și asigurați-vă că le puteți găsi dacă nu sunteți siguri. Angajați un ghid local dacă nu sunteți sigur, poate un fotograf local de natură care dorește să fie ghid? 

Nikon Z6, Tamron 15-30mm F/2.8 G2 @15mm, 1/400 sec, ISO 100, F/9. Trollveggen, Norway

5. Schimbarea vremii este cea mai bună, când vine cea mai bună lumină 

Peisajele muntoase și prognozele meteo sunt departe de a fi bune prietene. Într-o seară poate părea complet înnorat și, dintr-o dată, lumina strălucește și, în schimb, se produce un apus de soare magic. 

Ieșiți afară cât mai mult posibil și fiți pregătiți cu aparatul foto atunci când vremea se schimbă. Dintr-o dată, lumina poate străpunge un nor și poate lovi muntele. Lumina dramatică care apare atunci este greu de învins. Poate fi plăcut să stați cu teleobiectivul pregătit și să faceți poze cu toate detaliile fine ale vremii în schimbare. De obicei, există o mulțime de fenomene interesante atunci când vremea se schimbă mult. Poate fi tentant și perfect să ieși în munți și să fotografiezi atunci când soarele strălucește, iar cerul este albastru. Este într-adevăr perfect pentru drumeții, schi, ciclism sau alergare. Dar rareori pentru fotografie. Diminețile devreme și după-amiezile și serile târzii oferă o lumină excelentă. Norii și "furtunile" adaugă dramatism și viață imaginii. 

Nu uitați că cele mai epice apusuri de soare vin de obicei după o zi de vreme de toate felurile. Un apus de soare fără nori, cu cer senin, nu este, de obicei, cel pe care vi-l amintiți. 

Sony A9, Zeiss Batis 40mm F/2 CF, 1/800 sec, ISO 100, F/5.6. Romsdalen, Norway

6. Îndrăzniți să lărgiți compoziția, aduceți un trepied 

Cred că Instagram și telefoanele noastre mobile verticale sunt de vină pentru tendința de a fotografia majoritatea imaginilor în poziție verticală cu un crop de 4x5. Cred că majoritatea fotografiilor de peisaj sunt mai bune pe orizontală. De preferat chiar mai largi: cu o panoramă. 

Aduceți un trepied și un obiectiv ceva mai lung. Faceți mai multe fotografii cu o mică suprapunere și asamblați-le în Lightroom pentru a obține o panoramă. Este un sentiment magic să fi surprins întregul lanț muntos într-o singură fotografie. Veți avea apoi o imagine unică, cu o rezoluție nebănuită, care este perfectă ca tablou deasupra canapelei. 

Dacă doriți să începeți să faceți fotografii panoramice, vă recomand cu siguranță să vă cumpărați din timp un trepied bun cu un cap bun. Este incredibil de enervant cu trepiedele proaste. Credeți-mă, dacă aveți un trepied prost, veți avea un lucru inutil de greu pe geanta aparatului foto, care se poate afunda, nu poate fi reglat sau montat rapid. Sau s-ar putea să nu fie capabil să susțină niște obiective mai grele. Funcționează bine cu un cap cu bilă obișnuit cu funcție panoramică încorporată. Am folosit trepiedurile de la Sirui în ultimii ani și sunt foarte mulțumit. 

Nikon Z6 cu Tamron 15-30mm F/2.8 G2 pe un trepied Sirui ET-1004 în fața impresionantului lanț muntos din Chamonix. 

7. Nu vă uitați la ceea ce au făcut alții 

În zilele noastre, cu doar câteva clicuri pe un buton, există imagini incredibile ale majorității lucrurilor. Alți fotografi au bifat faimoasele "locuri" în care faci fotografia în lumina perfectă, apoi treci la următoarea. 

Sunt multe de câștigat dacă nu te mai lași inspirat de imaginile altora. Beneficiile sunt multe, dar unul dintre cele mai mari beneficii este că propriile imagini vor fi probabil mult mai originale și mai interesante dacă vă permiteți să gândiți diferit. Mi se pare dificil să fac fotografii unice atunci când am văzut o mulțime de imagini pe internet din același loc. 

Din experiența mea, este, de asemenea, mult mai ușor să fii dezamăgit de propria fotografie după ce te uiți la imaginile altor fotografi din aceeași zonă. Să te simți mulțumit de ceea ce ai creat în loc să te compari constant cu alții este un lucru pe care cred că este important pentru a putea face fotografie pentru o perioadă lungă de timp. 

Mereu populara Autostrada Atlanticului fotografiată dintr-o altă perspectivă. Nikon Z7, Tamron 15-30mm F/2.8 G2 @30mm, 30 de secunde, ISO 32, F/18. Molde, Norvegia 

8. Aduceți cât mai puțin echipament posibil 

O problemă constantă pe care o văd la noi, fotografii, este că ne place un pic prea mult echipamentul mare, greu și scump. În locațiile populare întâlnești adesea cel puțin un fotograf care este complet epuizat fizic după ce a cărat 10-15 kg de echipament foto pentru un apus de soare. 

De obicei, fotografii care au ieșit cel mai mult timp și au mers cel mai departe sunt cei care se întorc acasă cu cele mai bune fotografii, nu cei care au în rucsac cele mai multe și mai scumpe echipamente. Greutatea este de cea mai mare importanță. Așadar, devine esențial să încerci să minimalizezi greutatea și să scapi de gramele care pot fi lăsate acasă. Pentru a minimiza toate gramele pe care le puteți. Două kilograme în plus într-un rucsac fac o diferență uriașă. 

Există multe modalități de a reduce greutatea, dar cea mai eficientă este de obicei să vă revizuiți echipamentul și să vedeți de ce aveți nevoie cu adevărat. Merită 2 kg pentru a avea posibilitatea de a fotografia animale sălbatice pe drum, dacă sunteți suficient de norocos să le întâlniți? Probabil că nu. 

Examinați greutatea și mărimea lucrurilor pe care le aveți cu dumneavoastră și încercați să aplicați o abordare de tip Marie Kondo. De obicei, tot ce aveți nevoie este un corp de aparat foto, un zoom normal, un trepied și o baterie suplimentară. Eventual câteva filtre și obiectivul cu unghi larg, dacă credeți că veți avea nevoie de ele. 

Pentru mine, noile obiective mirrorless mai ușoare sunt revoluționare. Obiectivul meu cu zoom cu unghi larg F/2,8, 17-28 mm, cântărește doar 1/3 din cel vechi, în timp ce noul obiectiv are o calitate a imaginii mult mai bună. Diferența de greutate înseamnă că, de obicei, pot împacheta două sau trei obiective în loc de unul. Sau să împachetez o mulțime de batoane de ciocolată de 200 de grame. Folosesc obiectivele zoom Tamron F/2,8 pentru full-frame de la Sony și le pot recomanda cu bună știință. Obiective mai bune pentru fotografia de peisaj nu există. 

Obiectivul preferat Tamron 28-75 F/2,8 pentru Sony într-o zi ploioasă la locul de muncă. Sony A9, Zeiss Batis 40mm F/2 CF, 1/320 secunde, ISO 100, F/3.5. Åndalsnes, Norvegia 

Focus Nordic AB Bucureşti Sectorul 2, Strada GARA HERĂSTRĂU, Nr. 4D, BIROUL E18, Bloc C, Etaj 5

Găsiți pe hartă

Abonează-te la buletinul informativ

Primiți cele mai recente știri despre produse, inspirație și oferte speciale.